zondag 18 september 2011

schol

U moet weten, ik kom uit een gezin waar knoflook een exotisch fenomeen is. Culinaire verfijning ver te zoeken. Wij aten potten snert inclusief de varkensstaart en oren. En vlees had een hoge prioriteit: wij verorberden éérst ons slavinkje, speklapje, worstje, runderlapje in een moordend tempo voor we ons überhaupt bezighielden met de vraag wat er nog meer op het menu stond (aardappels en groente, who cares?). De enige uitzondering bestond uit de Babi Pangang waar mijn vader zich op zondagen aan waagde.
U begrijpt wel dat met een dergelijke achtergrond ongekende moed nodig is om zomaar 2 schollen te kopen. Bakjes kibbeling, moten zalm en diepvries-pangasius hebben mij ten langen leste klaargestoomd voor deze uitspatting. Heuse vis met gekke huidjes.
De foto van de vissen toen ze klaar waren laat ik maar zitten, toen waren ze beduidend minder mooi. Wel lekker, maar ik vond het geen feest. Een beetje dezelfde frustratie als een mandarijntje eten en bij elke hap 7 pitjes tegenkomen. Maar dan met graatjes. Plus dat je keuken 3 dagen stinkt. Maar wat voelde ik me ruimdenkend en kosmopolitisch. Dat is ook wat waard.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten